Kontrola zarządcza

Wdrożenie kontroli zarządczej w instytucji kultury

Wdrozenie kontroli zarzadczej w instytucji kultury

Co oznacza wdrożenie kontroli zarządczej w instytucji kultury? Jakie kroki należy podjąć? Dlaczego nie są to działania trudne, ale wymagają systematyczności? Biblioteki, muzea, domy kultury stają przed zadaniem, które naprawdę jest możliwe do realizacji. Szczegóły w poniższym wpisie i materiale filmowym.

Wdrożenie kontroli zarządczej krok po kroku

Uporządkowanie kontroli zarządczej warto rozpocząć przede wszystkim od stworzenia planu działania. Jego obowiązkowe elementy to:

  1. Stworzenie wykazu wymaganych dokumentów i ich opracowanie. Lista dokumentów jest dostępna TUTAJ.
  2. Stworzenie harmonogramu, w którym zostanie określone kiedy jaki dokument powinien zostać uzupełniony.
  3. Wyznaczenie osoby lub osób, które będą uzupełniały dokumenty. W przypadku najmniejszych podmiotów będzie to zadanie kierownika jednostki. W większych można podzielić się pracą.
Kiedy zacząć wdrożenie kontroli zarządczej w instytucji kultury?

Poniższy materiał filmowy został nagrany, kiedy rozpoczynała się jesień. Stąd rekomendacja, że jest to dobra pora na wdrożenie kontroli zarządczej. Jednak jeżeli ktoś obejrzy film o jakiejkolwiek innej porze roku to nie powinien czekać. Wdrożenie kontroli zarządczej w instytucji kultury warto rozpocząć jak najszybciej.

Kluczowy jest jeden pełny cykl roczny

Kontrola zarządcza odbywa się w cyklu rocznym i warto przyłożyć się jak najlepiej do solidnego przejścia jednego cyklu rocznego. Będzie to polegało na zaplanowaniu roku w wymiarze celów i ryzyk, monitorowaniu działań przez cały rok, a następnie podsumowaniu tego roku. Do podsumowania służą samoocena i wypełnienie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej. Więcej informacji na temat tych działań można zobaczyć w drugim filmie dostępnym TUTAJ. Gotowy arkusz samooceny dla instytucji kultury jest dostępny w TYM artykule. Po przejściu jednego cyklu rocznego jest już znacznie łatwiej.

Zintegrowanie kontroli zarządczej instytucji kultury z organizatorem

Instytucje kultury są niezależne, co zostało zagwarantowane w przepisach Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Warto jednak pamiętać, że system kontroli zarządczej został skonstruowany w taki sposób, żeby był możliwy dobry przepływ informacji pomiędzy organizatorem a instytucją kultury. Stąd też warto oprzeć szczegółowe rozwiązania na procedurach organizatora dostępnych w BIP.

Może Cię także zainteresować